سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

همایش هدایت تحصیلی و توسعه آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش با حضور دانش آموزان پایه اول متوسطه در دیواندره برگزار شد


به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دیواندره ، در این همایش که معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش ،کارشناس فنی حرفه و کاردانش و تعدادی دیگر از مسئولین اداره آموزش و پرورش حضور داشتند سر فرازیان معاون آموزشی به بیان اهمیت هدایت تحصیی مناسب دانش آموزان پایه اول متوسطه اشاره کرد و گفت این انتخاب ، تعیین مسیر شغلی آینده است و نباید از آن غافل بود .

  در ادامه امانی کارشناس فنی حرفه ای هم به معرفی شاخه های تحصیلی فنی حرفه ای و کاردانش پرداخت و مزایا این دو شاخه تحصیلی را برای حاضرین بیان نمود .

  در انتها هم یزدانی مشاور مدارس هم در خصوص نحوه انتخاب رشته صحیح مطالبی را بیان نمود


ارسال شده در توسط مرادی

 شهرستانهای سروآباد، کرانی ودیواندره نسبت به برگزاری مسابقات علمی کاربردی وعلمی و عملی  شاخه های کاردانش وفنی وحرفه ای به صورت هنرستانی اقدام نموده اند

   مراتب تقدیراین اداره کل اززحمات همکاران اعلام می گردد.


ارسال شده در توسط مرادی

    

            به استحضارمی رساند به عنوان آخرین فرصت جهت دریافت مجوز فارغ التحصیلی دانش آموزان بزرگسال وداوطلبان آزاد در رشته های مهارتی مجموعه های ششم وهفتم شاخه کاردانش درنوبت خرداد ، باعنایت به هماهنگی های به عمل آمده بادفترآموزشهای فنی وحرفه ای وکاردانش وزارت متبوع ،درصورت وجودمتقاضی  پس ازبررسی های لازم درصورتی که دروس مهارتی آنان به اتمام رسیده وصرفادرحدیک نیمسال درس یادروس عمومی ویااختیاری آنان باقیمانده است ، موضوع درکمیسیون خاص شهرستان /منطقه مطرح وبرابرموارذیل نسبت به صدور رای جهت هرداوطلب برای ارسال به دفترمزبوربه این اداره کل ارسال گردد .(حداکثرتاتاریخ 5/2/92)

1-      خلاصه وضعیت تحصیلی دانش آموزان بزرگسال یا داوطلب دال براین که فقط دروس غیر مهارتی آنان باقی مانده است .

تذکر: باعنایت به اینکه هنرستانهای بزرگسال مجازبه ثبت نام داوطلب براساس مجموعه های مزبوردرسال تحصیلی 92-91نبوده اندلذا ارائه کارنامه باسابقه ثبت نام دراین مجموعه ها تخلف محسوب می شود ولازم است کارنامه ای صادرشودکه دردونیمسال قبل انتخاب واحدصورت نگرفته باشد.

2-      تصویرگواهینامه مهارتی هرداوطلب به انضمام تصویر تاییدیه آنها

تبصره: درصورت عدم صدورگواهینامه لیست نمرات هنرآموزکه به تاییددستگاه متولی استانداردرسیده باشدضمیمه گردد.

3-      رای کمیسیون خاص شهرستان

درصورتی که داوطلب در نظام های قبلی تحصیل نموده وبه نظام سالی واحدی  هدایت شده ودرستون اول کارنامه عبارت تطبیق درج شده باشدارائه تصویرکارنامه قبل ازتطبیق ضروری است


ارسال شده در توسط مرادی

 

مقدمه

جریان رشد انسان فرآیندی پیوسته و تکاملی است و تحصیل و انتخاب رشته نیز نظیر رشد، یک فرآیند می باشد و با عواملی نظیر ارزش های فردی ، واقعیات محیطی ، عوامل عاطفی و فرصت های تربیتی بستگی کامل دارد. حق مسلم هر انسانی است که رشته ای را به طور آزادانه انتخاب نماید. بررسی مسائلی که در پی احراز یک شغل یا انتخاب یک رشته تحصیلی پدید می آید به دانش آموزان کمک می کند تا با توجه به همه ی جوانب تصمیم گیری نمایند.

   یکی از نهادهای اجتماعی نهاد آموزش وپرورش است  که مسئولیت مهمی درتربیت کودکان ، نوجوانان وجوانان بر عهده دارد . نگاه گسترده به  نقش آموزش وپرورش به عنوان عاملی مؤثر در فعلیت بخشیدن به امکانات بالقوه و ذاتی  افراد انتقال اندوخته ی تجارب گذشتگان ارائه ارزشهای مطلوب، افزایش معلومات و ایجاد  مهارتهای لازم درافراد برای زندگی و بالاخره تسهیل مسیر حرکت وجودی آدمی به سوی  کمال، اهمیت این نهاد اجتماعی را بیش از بیش نشان می دهد. گسترش کمی آموزش وپرورش  نشانگر گرایش و استقبال همگان به اثر بخشی این نهاد وگسترش کیفی آن ناشی از توسعه  معارف ، علوم و رشد بی وقفه تکنولوژی است که این دو بر پیچیدگی و ظرافت جریان آموزش  وپرورش افزوده است. .بنا براین برای تحقق اهداف تعلیم وتربیت و رشد شخصیت کودکان  و نوجوانان باید ازخدمات راهنمایی و مشاوره به خوبی استفاده کرد. نقش راهنمایی در آموزش  وپرورش افراد به حدی است که عده ای ازصاحب نظران آن را به نوعی تعلیم وتربیت گفته  اند و بعضی راهنمایی را تسهیل کننده جریان تعلیم و تربیت می دانند. دانش آموزی که به مرحله واقع بینی رسیده است می تواندبه درک صحیحی از هوش ، استعداد ، توانایی های جسمی و خصوصیات روانی و عاطفی و اجتماعی خود برسد و برای رسیدن به شناخت کامل تری از خود به کمک خانواده ، معلمان و مشاوران نیازمند است. علاوه بر این شناخت سنت ها ، قواعد اجتماعی ، رفتارهای اجتماعی مورد قبول جامعه و ایجاد انطباق با آن ها و یادگیری رفتار های مناسب برای برخورد با رفتار های اشتباه دیگران به فرد اعتماد به نفس و امکان رفتار سنجیده ای را می بخشد که بتواند تصمیم گیری های واقع بینانه تر وپایدارتری را تا حد امکان بگیرد. برای این کار گاهی مشاور از آزمونهایی چون  تست هوش ،آزمون رغبت سنجوآزمونهای سنجش استعدادکمک می‌گیرد. از سویدیگر باید دانش آموز شناخت کاملی نیز از خود رشته تحصیلی به دست آورد. این که چه دروسیدر آن مطالعه می‌شوند، آینده شغلی آن چیست؟

مهمترین عواملی که درضرورت راهنمایی و مشاوره و توسعه آن در نظامهای آموزش و پرورش مؤثربوده اند:

v      توجه به اصالت دانش آموز

v      وجود تفاوتهایفردی در دانش آموزان و ضرورت شناخت و توجه به این تفاوتها درامرآموزش وپرورش

v      وجوداستعدادهای عمومی و اختصاصی دردانش آموزان و ضرورت شناخت و پرورش تدریجی و سنجش آنها

v      رشد جمعیت وافزایش گرایشها و علاقه مندی به تحصیل در سطوح مختلف وگسترش علوم و تکنولوزی

v      تراکم و تنوع واحدهای درسی در رشته های تحصیلی و ضرورت انتخاب مناسب

v      توسعه مشاغلو حرفه وضرورت انتخاب شغل مناسب

v      تغییر نگرشها و ارزشها نسبت به انتخاب رشته هایتحصیلی و انتخاب شغل

v      گسترش نیازهای جامعه به نیروی انسانی در سطوح مختلف مهارت

و یژگی های خود دانش آموز که باید شناسایی شوند :

Ø     میزان بهره هوشی

Ø      نمرات تحصیلی

Ø      تعیین نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف

Ø      بررسی علایق و استعدادهای او در زمینه رشته‌ها ومشاغل. 

 

پیشنهادها

v      گسترش خدمات مشاوره شغلی در مدارس .

v      آموزش مهارت های زندگی متناسب با دوره ی تحصیلی.

v      برگزاری کلاس ها و سمینارها یی در ارتباط با آخرین اطلاعات شغلی در سطوح مختلف .

v      دراختیار قرار دادن اطلاعاتی در زمینه ارتباط دروس مختلف با شغل های گوناگون.تا مشاوران بتوانند علت خواندن دروس خاصی را در رابطه با هر شغلی برای دانش آموزان تشریح نمایند.

v      اطلاع رسانی از منابع سازمان های مختلف ارائه دهنده تسهیلات.

v      دعوت از افراد موفق در هر رشته برای حضور در کلاس تا مراحل مختلف فعالیت های خود تا رسیدن به این موقعیت را برای دانش آموزان توضیح دهند.

v      با توجه به علاقه ی دانش آموزان در صورت ضعف در درس خاصی راهکارهایی برای پیشرفت در آن درس به وی نشان داده شود که این امر مستلزم آشنا بودن مشاور با معلمان متخصص می باشد.

v      امروزه بسیاری از دانش آموزان با رایانه به راحتی کار می کنند و می توانند بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت بدست آورند. در این مورد مشاوران با معرفی سایت های مناسب به دانش آموزان می توانند کار گشا باشند.

v       معرفی ادارات و سازمان هایی که در رابطه با شغل مورد علاقه دانش آموز فعالیت می کنند .

 


ارسال شده در توسط مرادی

مقدمه:

در این مطالعه به نکات مهم و ضروری که دانش آموز امروزی باید در هنگام انتخاب رشته و شغل توجه کند اشاره می گردد امید است دانش آموزان و والدین گرامی آنان با در نظر گرفتن این نکات انتخاب رشته و شغل نمایند تا در آینده شاهد جامعه ای باشیم که رضایت از شغل و زندگی در حد بالا وجود داشته باشد و جامعه بتواند ازاستعدادهای افراد خود حداکثر استفاده را بنماید .

نکته اول

دانش آموزی که می خواهد انتخاب رشته تحصیلی کند باید به این مهم توجه داشته باشد که بازار کار آینده او در بخش خصوصی و درمشاغلی خواهد بود که برخی از آن مشاغل هنوز به وجود نیامده، ولی به سرعت بوجودخواهند آمد. او باید توجه داشته باشد که از بین سه زندگی شغلی شامل استخدامی، خوداشتغالی و کارآفرینی، زندگی شغلی کارآفرینی در آینده راهگشای او خواهد بود.

نکته دوم

هر انتخاب درستی لازم است شامل سه مرحله باشد. این سه مرحله لازم و ضروری است. در گام اول فرد باید خودش را خوب بشناسد، شخصیتش را بشناسد، علایق و استعدادهایش را بشناسد، نقاط ضعف و قوت خود را لیست کند. اگر نتیجه خودشناسی این باشد که فرد خود را ضعیف و حقیر بپندارد بی شک انتخابهای نادرست هم خواهد داشت اگر خودش را حقیر تصور کند تصمیم های بزرگ نخواهد گرفت، پس منظور از این خودشناسی هم انسان شناسی است و هم داشتن ارزیابی از خود.

نکته سوم

موفق بودن چند نفر در پیرامون ما و شکست معدود آشنایان ما، هیچ یک نمی تواند مشخص کننده خوب بودن یا بد بودن رشته ای باشد. البته اگر در نتیجه یک بررسی جامع و علمی این نتیجه بدست آید قابل تأمل خواهد بود ولی باز هم این نتیجه نمی تواند درست باشد که چون اکثر کسانی که وارد رشته ای شده اند ناموفق هستند ما نباید وارد آن رشته شویم و یا برعکس.

نکته چهارم

برخی از مردم در نگاه به رشته ها صفر یا صد نگاه می کنند مثلاً می گویند رشته تجربی خوب است چون دندانپزشکی شغل پردرآمدی است و من تجربی می خوانم چون دندانپژشکی شغل خوبی است. این سخن گرچه سخن غلطی به نظر نمی رسد ولی اشکال زیادی دارد. اشکال آن این است که وقتی از آنها می پرسیم اگر دندانپزشک نشدید چه رشته دیگری در گروه تجربی را می پسندید اگر در جواب به چند رشته دیگر گروه تجربی مثلا پرستاری و مهندسی کشاورزی و شیمی هم اشاره کنند اشکال برطرف می شود ولی اگر جواب این باشد که فقط همین تنها رشته مورد علاقه من این است ، این نگاه صفر و صدی به انتخاب رشته ، آنان را دچار مشکل خواهد نمود .

نکته پنجم

بسیاری از مردم در انتخاب رشته و شغل صرفاً به برخی از جنبه ها توجه نموده و تصمیم می گیرند و برخی از جنبه ها را اصلا ًنمی بینند. مثلاً از پزشکی فقط آقای دکتر و درآمد یا پرستیژ آن را دیده و به مشکلات این رشته و افرادی که پشت آزمون دستیاری متوقف شده اند توجهی ندارند .

نکته ششم

موفقیت وقتی حاصل می شود که فرد در رشته ای قرار گیرد که برای آن ساخته شده باشد. فردی که برای رشته پزشکی ساخته نشده است اگر پزشک شود پزشک موفقی نخواهد بود و بیکار خواهد ماند و فردی که برای نقاشی ساخته شده است اگر وارد این رشته شود میلیاردر خواهد شد. بنابراین بیش از آنکه عنوان رشته باعث درآمد شود فرد و شخصیت او و تناسب او با شغلش است که ضامن موفقیت اوست.

 

نکته هفتم

یکی از مهمترین مسایل دانش آموزان امروزی این است که چگونه شغل مناسب را بدست آورند و دانش آموزانی که روشهای خلاق حل مسئله را آموخته باشند روشی برای ایجاد شغل می یابند که ما به این زندگی شغلی زندگی شغلی کارآفرینی می گوییم. فرد کارآفرین نیازهای جامعه را درست ارزیابی نموده و با تخصص خاص خود اقدام به حل یکی ازمشکلات جامعه می نماید این موضوع شغل اوخواهد شد و چند نفر هم استخدام او می شوند. و او دغدغه بازار کار نخواهد داشت. در اقتصاد دانایی محور افراد صرفاً می توانند از مغز خود پول دربیاورند.

نکته هشتم

باورهای غلط یکی دیگر از دلایل انتخاب کردن یا عدم انتخاب رشته ها است. برخی بر این باورند که رشته ها به ترتیب از خوب به بد عبارتند از ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و در آخر کاردانش و سپس دانش آموزان را هم رتبه بندی می کنند و می گویند دانش آموزان تیز هوش و درسخوان باید در رشته ریاضی درس بخوانند. دانش آموزان کمتر درس خوان را شایسته تجربی می دانند. دانش آموزان ضعیف را شایسته انسانی و دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی را به فنی و دانش آموزان با مشکلات شدید تحصیلی را لایق کارودانش می دانند در حالی که فلسفه این تنوع رشته و انتخاب رشته اصلاً چنین نیست.

نکته نهم

در انتخاب رشته و شغل باید در مرحله اول رشته هایی را مدنظر قرار داد که هم مهارت و هم علاقمندی در آن رشته ها در نهایت خود است، اگر چنین رشته ای وجود نداشت رشته ای را انتخاب کنیم که علاقمندی شدید وجود دارد و بعد از انتخاب باید مهارت لازم را کسب نموده و به این علاقمندی اضافه نمود تا موفقیت نصیب گردد. رشته و شغلی که علاقمندی وجود ندارد ولی مهارت وجود دارد کمتر توصیه می شود و رشته و شغل هایی که نه مهارت در آنها داریم و نه علاقمند به آنها هستیم اکیداً دوری از آنها توصیه می شود .

نکته دهم

در اقتصاد دانایی محور استخدام مادام العمر نیست و هیچ کس دارای حقوق ثابت نیست تا خیالش راحت شود و دست از تلاش بردارد بلکه تا وقتی مغزش کار کند و طرحی ارائه کند به همان میزان درآمد دارد و هر گاه فکر جدید ارائه نکند حقوقی نخواهد داشت بنابراین آماده شدن برای زندگی در این اقتصاد نیازمند افزایش دانایی ها و ارتباطات جهانی است.

  


ارسال شده در توسط مرادی

 

 

      دراجرای برنامه توسعه متوازن آموزش دوره متوسطه ( شاخه ای ، جنسیتی ، رشته ای ) با رویکرد ویژه به توسعه آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش،درنظر است ، مجوزاجرای رشته محل های هنرستان ها در سال تحصیلی 93-92                      (  به منظور تسریع در تبلیغات واطلاع رسانی هنرستانی ومنطقه ای وتعیین تکلیف تعدادپذیرش دانش آموزوبه تبع آن دریافت آمارقابل    پیش بینی ونزدیک به واقعیت کتب درسی عمومی واختصاصی مورد نیاز دانش آموزان) دستورالعمل استمرار و توسعه رشته های هنرستانهای دولتی سال 92به مناطق آموزشی ارسال شده است وکارشناسان ارجمندمی توانندبامراجعه به ایمیل کارشناسی نسبت به دریافت نمون برگ وتکمیل آن اقدام نمایند.


ارسال شده در توسط مرادی

 

 

   در اجرای برنامه وزارتی توسعه مدارس غیر دولتی ودر جهت ساماندهی به فعالیت این نوع هنرستان ها در شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش،درخواست ادامه فعالیت ویا اجرای رشته جدید ( یا هنرستان های جدید ودبیرستان های غیر دولتی متقاضی ) به شهرستان هاومناطق ابلاغ گردیده است.متقاضیان می توانندازطریق شهرستان/منطقه نسبت به ارسال درخواست اقدام نمایند.


ارسال شده در توسط مرادی

فعالیت هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش استان با انجام نظارت و راهنمایی مورد ارزیابی قرار گرفت  .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان مهندس سعید کنعانی با اعلام این خبر گفت : دراجرای شیوه نامه نظارت وراهنمائی آموزشی حوزه معاونت آموزش متوسطه ، همگام با بازدید ازسایر مناطق تابعه ، تمامی 22هنرستان کاردانش ، فنی وحرفه ای وکشاورزی دخترانه وپسرانه روزانه نواحی یک ودو سنندج درسه ماهه دوم سال تحصیلی 92-91مورد بازدید مسئولین آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش اداره کل قرار گرفت.

   به گفته وی طول مدت حضور بازدید کنندگان درهنرستان ها یک روزه و رویکرد کاری آنها بررسی فرآیند یاددهی یادگیری دروس اختصاصی وبعضاً دروس عمومی از طریق  تعامل کاری بامدیران ، عوامل اجرائی هنرستان وهنرآموزان ودبیران بود که به صورت موردی درتعدادی از کلاس ها وکارگاه ها حضور یافته واز نزدیک وبه طور عینی با فرآیند و نحوه تدریس  هنر آموزان آشنا شدند .

وی ادامه داد :  از آنجایی که سهم زیادی از هنرستان ها ودانش آموزان هنرستانی درشهر سنندج وجود دارد و از طرفی نواحی یک و دو سنندج به دلیل مرکز استان بودن نقش الگوئی را برای 14منطقه آموزشی دیگر استان دارا می باشند ، مقرر است درسه ماهه سوم سال تحصیلی جاری ، گزارشات ارسالی بازدید ها به تفکیک شاخه تحصیلی و جنسیت مورد بررسی 16کارشناس ادارات تابعه و 109 مدیر هنرستان مستقل وضمیمه هنرستانها قرار گرفته وضمن تعمیم تجارب ، نسبت به بررسی نقاط قوت وچالش آور مشابه درهنرستان های تحت تصدی اقدام و اهم نظرات وپیشنهادات آنها اخذ گردد .

مهندس کنعانی یاد آور شد: هم چنین برنامه ریزی لازم صورت گرفته است که درتابستان 92گزارش کاملی از خلاقیت ها ونوآوری های  مشاهده شده درحین تدریس دبیران وهنرآموزان ویا ضعف ها ویا کمبودهای احتمالی و نواقص کلاس داری و تدریس دروس اختصاصی آنان ضمن حفظ حریم کاری معلمان به صورت کلی درجلسات ویژه واختصاصی به اطلاع مسئولان اداری ، مدیران هنرستانها وسایر عوامل اجرائی وآموزشی رسانده شود .


ارسال شده در توسط مرادی

 

        در اجرای سیاست های اشتغال کلان کشوری ، مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین نیازدانش آموزان استان به معرفی آموزش های فنی وحرفه ای در سال تحصیلی آینده( 93-92) هفته اول اردیبهشت ماه سال 1392 مقارن با هفته مشاغل در بخش استانی به عنوان" هفته معرفی آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش دراستان کردستان"نام گذاری شده است .  


ارسال شده در توسط مرادی
<      1   2   3   4   5   >>   >