سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اداره فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

بوفه مدرسه- آشپزخانه‌ی منزل 

امروزه انواع چیپس، پفک، دراژه ها و... در بعضی بوفه های مدارس خودنمایی می‌کند. با توجه به تأثیر پذیری کودکان از همسالان، ممکن است ذائقه کودک یا نوجوان تحت تأثیر سلیقه غذایی دوستانش تغییر کند و به مواد غذایی بی‌ارزش روی آورد. بنابراین نظارت و دقت بر نحوه تغذیه دانش آموز از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از عادات غذایی در سنین کودکی شکل می‌گیرد  .

 

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مرادی

لباس کار

 

لباس کار به عنوان یکی از وسایل استحفاظی فردی بوده و دانش آموزان وکارکنان باید با   لباس کار متناسب   با محل کار در سر کار حاضر شوند  .
لباس کار به عنوان یک پوشش سراسری تنه، دست و پاها را در مقابل شرایط محیطی محافظت می کند. ساده ترین شکل لباس کار در دو فرم  ظاهری   بلوز و شلوار   یا   کاپشن و شلوار  )دو تکه  (و یا   لباس کار یکسره ) یک تکه( و از جنس پلی استر پنبه، ویسکوز، کتان، فیلامنت یا ترکیبی از آنها استفاده می شود.
      هر چه الیاف به کار رفته در پارچه طبیعی تر باشد، تبادل حرارتی آن بهتر و آسانتر صورت خواهد گرفت. لباس کارهای مخصوص شرایط ویژه که ازجمله لباس کار عایق سرما و رطوبت، لباس کار نسوز و ضد حرارت و لباس کارهای ضد مواد شیمایی و رادیو اکتیو باید از پارچه های مخصوص استفاده شود. مثلا لباس کاری که برای حفاظت در مقابل گرما و حرارت ساخته می شود با پوشش آلومینیوم که تا 90 درصد اشعه مادون قرمز را برگشت می دهد ساخته می شود.
با توجه به اینکه  دانش آموزان،کارگران و کارمندان به صورت روزانه با لباس کار در محیط کار حاضر می شوند، توجه به خصوصیات لباس کار توسط کارفرما اهمیت فراوانی دارد.

آیین نامه وسایل حفاظت فردی - فصل اول

ماده‌ 1:لباس‌ کار بایستی‌ با توجه‌ به‌ خطراتی‌ که‌ در حین‌ کار برای‌ کارگر مربوطه‌ پیش‌ آمد می‌نماید انتخاب‌ شده‌ و به‌ ترتیبی‌ باشد که‌ از بروز خطرات‌ تا حد ممکن‌ جلوگیری‌ نماید. 
 ماده‌ 2:لباس‌ کار باید مناسب‌ با بدن‌ کارگر استفاده‌ کننده‌ بوده‌ و هیچ‌ قسمت‌ آن‌ آزاد نباشد کمر آن‌ همیشه‌ بسته‌ و جیبهای‌ آن‌ کوچک‌ بوده‌ و حتی‌ الامکان‌ تعداد جیبها کم‌ باشد. 
 ماده‌ 3:کارگرانی‌ که‌ با ماشین‌ کار می‌کنند و یا در جوار ماشین‌ آلات‌ مشغول‌ کار هستند باید لباس‌ کاری‌ در بر داشته‌ باشند که‌ هیچ‌ قسمت‌ آن‌ باز و یا پاره‌ نباشد، بستن‌ کراوات‌، آویزان‌ نمودن‌ زنجیر ساعت‌ و کلید و نظائر آنها روی‌ لباس‌ کار اکیداً ممنوع‌ است‌. 
 ماده‌ 4:در محل‌ کاری‌ که‌ احتمال‌ خطر انفجار و یا حریق‌ باشد استفاده‌ از یقه‌ نورگیر (آفتاب‌ گردان‌) و زه‌ و دسته‌ عینک‌ که‌ از انواع‌ سلولوئید ساخته‌ شده‌اند و همچنین‌ همراه‌ داشتن‌ سایر مواد قابل‌ اشتعال‌ برای‌ کارگران‌ مربوطه‌ اکیداً ممنوع‌ است‌
 ماده‌ 5: در صورتی‌ که‌ انجام‌ کاری‌ ایجاب‌ نماید که‌ کارگر آستین‌ لباس‌ کار خود را مستمراً بالا بزند بایستی‌ از لباس‌ کار آستین‌ کوتاه‌ استفاده‌ نماید. 
 ماده‌ 6:کارگرانی‌ که‌ در محیط‌ آلوده‌ به‌ گرد و غبار قابل‌ اشتعال‌ و انفجار و یا مسموم‌ کننده‌ بکار اشتغال‌ دارند نباید لباس‌های‌ جیب‌ دار و یا لبه‌ دار (دوبل‌ شلوار) در بر داشته‌ باشند چون‌ ممکن‌ است‌ گرد و غبار مزبور در چین‌ و لبه‌ لباس‌ باقی‌ بماند. 
 ماده‌ 7: لباس‌ و کلاه‌ حفاظتی‌ (باشلق‌) مخصوص‌ کارگرانی‌ که‌ با مواد خورنده‌ و یا مضر کار می‌کنند باید آب‌ و گاز در آن‌ نفوذ ننموده‌ و جنس‌ آن‌ مناسب‌ با نوع‌ ماده‌ و یا موادی‌ که‌ با آنها کار می‌کنند باشد. 
 ماده‌ 8:لباس‌ نسوز مخصوص‌ حفاظت‌ در مقابل‌ حریق‌ و یا انفجاری‌ که‌ ممکن‌ است‌ ناگهان‌ در حین‌ انجام‌ کار پدید آید باید لباس‌ کاملی‌ که‌ با شلق‌ و دستکش‌ و کفش‌ از یک‌ تکه‌ و سر هم‌ است‌ ساخته‌ شده‌ باشد. 

 

لباس کار های تولید شده  بر حسب مشاغل:

1.      لباس کار پزشکی و پرستاری

2.      لباس کار مهندسی

3.      لباس کار آشپزخانه

4.      لباس کار عملیاتی و راه سازی

5.      لباس کار کارخانه و خط تولید

6.      لباس کار شبرنگ برای دید در شب

7.      مانتوی فرم اداری

8.      مانتو فرم مدارس دخترانه و پسرانه

9.      لباس کار ایمنی در برابر مواد شیمیایی

10. لباس کار ایمنی در برابر ماشین آلات خطرناک و برنده

11. لباس کار ایمنی در برابر سوختگی

12. لباس کار آتش نشانی

13. لباس کار ایمنی برای کار در کنار کوره و فضاهای بسیار گرم

 


ارسال شده در توسط مرادی

 

  فهرست وسایل حفاظتی انواع مشاغل

 

  1-   برق کار و مخابرات : 

کلاه ایمنی ، دستکش و کفش ایمنی عایق الکتریسیته است و در صورت لزوم کمربند ایمنی ، ابزار کار با دسته های عایق الکتریسیته . 

2-  رشته های ساختمانی :

دستکش لاستیک ، کفش ایمنی ، کلاه ایمنی و در صورت لزوم کمربند ایمنی 

3-   تراشکار :

عینک ایمنی تراشکاری ، کفش ایمنی و در صورت لزوم سربند و مچ بند . 

4- جوشکار و کمک جوشکار :

کلاه ایمنی و کفش ایمنی ، عینک ایمنی یا ماسک جوشکاری ، پیش بند و آستین و گتر چرمی و در صورت لزوم کمربند ایمنی . 

5- رنگ کار یا نقاش :

کلاه گوشی دار پلاستیکی ، دستکش پلاستیکی ، ماسک یکبار مصرف ضد گرد و غبار (ماسک کاغذی) ، چکمه پلاستیکی . 

6- شیشه گر :

عینک حفاظتی ، دستکش ایمنی و پیش بند چرمی و گتر چرمی 

7- مقنی یا چاه کن :

کلاه ایمنی ، دستکش لاستیکی ، چکمه لاستیکی ، ساق بلند ، کمربند ایمنی مجهز به طناب نجات ، چراغ قوه یا چراغ روشنایی سیار با ولتاژ کمتر از 24 ولت ، ماسک مجهز به کپسول اکسیژن و در صورت لزوم ماسک ضد گاز و عینک حفاظتی ضد گرد و غبار . 

8- کار با مایعات شیمیایی یا اسیدها :

عینک ضد اسید ، دستکش پلاستیکی ساق بلند ، پوتین پلاستیکی ، ژاکت و پیش بند پلاستیکی . 

9- نجار :

کفش ایمنی ، دستکش چرمی ، ماسکضد گرد و غبار ، عینک حفاظتی و در صورت لزوم گوشی حفاظتی . 

10- مکانیک :

عینک تراشکاری ، دستکش چرمی ، کفش ایمنی 

11- ریخته گر و قالب ریز :

کلاه ایمنی ، عینک حفاظتی ، دستکش ، پیش بند و گتر نسوز ، کفش ایمنی و ماسکبخارات مضر. 

12- کارگر توربین بخار :

گوشی حفاظتی ، کفش تخت لاستیکی و در صورت لزوم دستکش ایمنی 

13- آهنگر :

کفش ایمنی ، دستکش و پیش بند چرمی ، عینک تراشکاری و در صورت لزوم گوشی حفاظتی .

14- حلبی ساز :

دستکش کف چرمی ، پیش بند چرمی و در صورت نیاز کفش ایمنی .

15- کارگر آزمایشگاه :

عینک ضد اسید ، دستکش پلاستیکی ساق بلند ، پیش بند پلاستیکی و در صورت لزوم گتر حفاظتی ، ماسک حفاظتی بخارات مضر .

16- کارگر معدن:

کلاه ایمنی ، پوتین ایمنی لاستیکی ساق بلند ، ماسک حفاظتی ، دستکش حفاظتی ، چراغ ایمنی معدن و در صورت لزوم کمربند حفاظتی مجهز به طناب نجات

17 - کارگر چاپخانه :

دستکش پلاستیکی آزمایشگاه ، پیش بند پلاستیکی ، چکمه پلاستیکی معمولی ، ماسکحفاظی بخارات مضر .

18- کارگر سردخانه :

دستکش حفاظتی ، پیش بند حفاظتی ، لباس کامل سردخانه ، پوتین ایمنی و کلاه حفاظتی .

19 جا به جا کردن اشیا سنگین :

کلاه ایمنی ، دستکش چرمی ، پوتین ایمنی . اگر در معرض سقوط یا پرتاب شدن اجسام قرار دارید باید کلاه حفاظتی مقاوم و در عین حال سبک بر سر بگذارید تا آسیب نبیند .

 


ارسال شده در توسط مرادی

 جهت دریافت استانداردهای وابسته به سازمان فنی وحرفه ای کشورکه درهنرستان های کاردانش  اجرامی گرددروی لینک زیرکلیک کنید:

 

استانداردھای آموزش شغل (2975)


ارسال شده در توسط مرادی
معرفی حرفه های آموزشی

  در راستای  نهادینه نمودن آموزش های مهارتی در جامعه و همچنین شناساندن حرفه های آموزشی به مهارت جویان و مهارت آموزان، ذیلاٌ حرفه های آموزشی در زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را درحرفه های پرکاربرد آموزشی، برروی لینک زیرقرارگرفته است .

 

 

 خدمات و هنر

 صنعت


ارسال شده در توسط مرادی

ضرورت  توسعه آموزش فنی وحرفه ای وکاردانش

              اگر دوران زندگی بشری را به چهار دوره تقسیم بندی کنیم،دوره اول را"عصر زورگیری" گفته اند که محصول آن دست یابی به منابع بشری از طریق جنگ بوده و دوره دوم "عصر استثمار قدیم "نام دارد که از طریق حاکمیت پیدا کردن برتعداد کثیری از منابع ومنافع مردم همراه باچپاول آنها بوده است.ولی دوره سوم که "عصرصنعت "نام گرفته است،کشورهاوحکومت ها برای دست یابی به منافع ومنابع ازطریق شرکتهای چند ملیتی وساخت ماشین وارائه فناوری وایجاد بازار رقابت اقدام کرده که موضوع و مقوله جهانی شدن را به وجود آورد. امادوره چهارم که درحال شکل گیری است وبه عنوان استثمار نوین و" عصر دانایی" نام دارد(که درنوشته های بعدی به آن خواهیم پرداخت).اما مقوله جهانی شدن که مدیریت امروزه جوامع درحال توسعه آن راتجربه می کند وکشورهای توسعه یافته درحال عبور ازآن و ورودبه عصر دانایی ازطریق فروش اطلاعات دست دوم ونه محصولات هستند،موضوعی است که مدیران رابه مواضع مختلفی کشانده است.عده ای در این اندیشه اند که این پدیده را ناچیز فرض کرده وآن رانادیده بگیرند وبه سبک های معمول وسنتی خود همچنان ادامه دهند.

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مرادی

JJ همکاران ارجمندازطریق تارنمای زیر می توان به سئوالات و کلید امتحانات نهایی سال سوم متوسطه وفنی وحرفه ای درسال های مختلف دسترسی پیداکرد.


Jدسترسی به سوالات و کلید امتحانات نهایی سال سوم متوسطه وفنی وحرفه ای G

http://emtehan.roshd.ir/



ارسال شده در توسط مرادی

شاخص های تدریس موثر

عوامل (نشانه های) موجود در تدریس موثر از نظر ریان "او و همکارانش" مطالعات خود را بر سه دسته تقسیم کرده اند  :

 1ـ ارتباط گرم و صمیمی همراه با درک و فهم در مقابل ارتباط سرد و بی توجهی و بدفهمی

 2ـ فعالیت های سازمان دهی شده با برنامه در مقابل بی برنامگی

 3ـ برانگیختن (فعالیت برانگیزنده) و فعالیت تخیلی در مقابل افسردگی و عادی بودن  .

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مرادی

ریاضیات و کابوس اعداد 

معمولا همه ما در بین دانش آموزان  افرادی را دیده ایم که در یادگیری ریاضیات مشکلات جدی دارند. یادگیری ریاضیات یعنی نمادی که بشر را قادر می سازد تا به صورت کمی در مورد پدیده ها بیندیشد و روابط بین آن ها را تشخیص دهد. سابقه ای طولانی در تاریخ بشری دارد با وجود آن که این یاد گیری معمولا بیش از آموزش رسمی در مدرسه و به طور ضمنی در خلال تحول آغاز می شود برخی از کودکان از همان ابتدا در فهم مفهوم عدد و روابط مرتبط با آن با دشواری هایی روبه رو هستند، در حالی که ممکن است در سایر دروس پیشرفت خوبی داشته باشند. در واقع عملکرد آن ها در این حوزه متناسب با بهره ی هوشی و توان شناختی آن ها نیست. اختلال ریاضی یکی از از اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان است که در این مقاله و مقالات بعدی به شرح اختلال و علل و درمان آن خواهیم پرداخت .

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مرادی

سبک های یادگیری 

تا به حال برایتان پیش آمده که برای یادگیری یک چیز ساده تلاش کنید اما در فهم مفهوم اصلی مشکل داشته باشید؟

یا این که تلاش کنید مطلبی را به دیگران یاد بدهید و متوجه شوید که بعضی از افراد در فهم موضوعات پایه دچار آشفتگی شده اند؟

  ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط مرادی
<      1   2   3   4   5      >